Äntligen tillbaka från semestern – Modul 4 – Strategi

 

I tisdags den 20:e augusti drog vi i gång Stargate igen efter semestern, denna gång modul 4, och helt digitalt. Under denna modul har fokus legat på ett centralt tema: strategi.

Strategi handlar i grunden om att peka ut riktning framåt för organisationen och göra val och välja bort. I en strategi så strävar man efter att sätta långsiktiga mål och omsätta målen till konkreta genomförbara delmål och aktiviteter.

Vår modul genomfördes denna gång via Teams och deltagarna lyckades trots den fysiska distansen upprätthålla en hög nivå av engagemang och interaktivitet under hela dagen.

 

Malung-Sälens kommun – Målbild 2027

Efter att vi gått igenom vilka kommuner som blivit högst och lägst rankat i Sverige där fokus legat på ”att leva och bo i kommunen” så tittade vi på vilka prioriteringar Regeringskansliet har satt upp. Dessa insikter tog vi med oss i arbetet med konceptet målbild 2027.

Målbild 2027 innehåller tre målområden:

  1. Omsorg och trygghet
  2. Lärande och livskvalitet
  3. Hållbar tillväxt

 

Vi arbetade med att tydliggöra hur en stark, tydlig och inspirerande målbild kan fungera som en drivkraft för hela organisationen och hur vi kan kommunicera dessa på ett sätt som engagerar och motiverar våra team. Genom gruppövningar och verktyg fick vi möjlighet att reflektera över Malung-Sälens målbild 2027 och reflekterade över näringslivet möjligheter.

 

Ett fokusområde blev kompetensförsörjningen och vikten av samverkan för att lyckas med att attrahera arbetskraft till Malung-Sälen. Samarbetet kan leda till att fler talanger utifrån kan rekryteras in då talangen uppmärksammas för flera intressenter. Vi diskuterade också kompetensförsörjningsfrågan utifrån perspektivet att behålla våra talanger inom Malung-Sälens kommun.

 

Ett annat fokusområde blev vikten av bostäder. Både Malungshem (morgondagens Malung-Sälensbostäder 😊) och näringslivet var överens om att behovet är stort och att boendet generellt har stor attraktionskraft när familjer ska ta beslut om sin framtid.

 

Målområdet hållbar tillväxt har en mycket stark koppling till näringslivets önskemål i praktiken och teamet adresserade vikten av att hitta lösningar på till exempel svarstider för alkoholtillstånd och snabbare etableringar av företag som vill verka inom kommunen.

 

 

Men vad handlar strategi om egentligen?

Vi började med att fördjupa oss i begreppet strategi. Genom presentationer och grupparbeten utforskade vi hur en välgrundad strategi kan fungera som en kompass för verksamheten, och hur vi som ledare kan/ska bidra till att formulera och förankra denna strategi inom våra respektive organisationer.

 

Vi diskuterade vikten av att kunna göra avvägningar och prioriteringar, samt hur vi som ledare kan påverka vår omgivning för att säkerställa att strategin genomförs på ett effektivt sätt.

 

En viktig framgångsfaktor när man implanterar en strategi och/eller en målbild handlar om förankringsarbetet från styrelse när till medarbetare. Om inte medarbetarna får chansen att validera strategin så finns det en risk att styrelsen idéer om strategin stannar på molnfri höjd 😊, dvs man landar endast flygplanet när det har passerat molnen och ser den flygplats man ska landa på.

 

 

Utan syfte och utan ambition blir det svårt att tydliggöra strategin

Många företag kämpar med att veta sitt syfte och det kan snabbt leda till att medarbetare tvekar på vad företaget står för när tider av motgång står för dörren. När företag grundar sig i värderingsarbete som backas upp av ett tydligt syfte så ökar möjligheterna till att kulturen i företaget blir starkt och motiverar människor att göra det där lilla extra.

 

Men vad händer om ett företag inte har någon ambition? Ingenting… eller det blir i alla fall väsentligt mycket svårare att etablera drivkrafter som tar företaget framåt. Det är av vikt att hitta balansen mellan ambition och verklighet. Medarbetare som känner att dem verkligen kan nå sina mål får en ökad motivation. Är ambitionen för hög och inte känns nåbar finns en ökad risk för att tappa motivationen som i sin tur minskar drivkraften till att faktiskt prestera det där lilla extra.

 

 

På vilka arenor ska vi vara?

Att välja och välja bort bidrar till ökat fokus på det vi ska göra och undviker att vi hamnar i tveksamheter. Ett par ingredienser som hjälper dig att välja och välja bort handlar till exempel om att tydliggöra på vilka marknader vi ska vara, vilka kundsegment som blir avgörande för vår lönsamhet och vilka partners vi behöver för att vår affär ska bli så bra som möjligt. Om vi inte tydliggör vilka arenor vi ska vara på finns risken att vi inte kan möta kundens behov och därmed inte bli kundens första val.

 

 

Hur vinner vi på de arenor vi väljer?

Vilken är den strategiska rollen för vårt företag för de kunder som köper av oss? När vi väljer kunder så kan det vara avgörande att identifiera vilken roll vårt företag har hos kunden. Vi kallar det för strategisk matchning.

 

Men varför köper någon av just dig? Den avgörande faktorn när man vinner affärer handlar om att vi vet vad kunden behöver och att vårt mervärde gör skillnad för kundens behov. En del av de prioriteringar vi gör handlar om att styra resurser/investeringar till våra fokusområden så att vi kan ligga i framkant med våra produkter, tjänster och lösningar.

 

 

Vilka strategiska och operativa förmågor behöver vi?

I en strategi behöver man utvärdera vilka förmågor vi har idag och vilka vi behöver imorgon. Ibland kan man behöva förändra sina förmågor och transformera den affär man håller på med ofta finns det en koppling till marknadens utveckling, teknologi eller oförutsägbara skeenden i en värdekedja som utmanar ditt affärsupplägg. Ett väldigt tydligt exempel är skrivmaskinföretaget Facit som inte ansåg att elektriska skrivmaskiner var framtiden. Hade Facit varit mer öppensinnade och innovativa hade de kanske insett att de var tvungna att följa med i de tekniska framstegen som skedde.

 

 

Vilka system behöver vi som ska stötta oss i vårt strategiska arbete?

Ordet system kan få flera innebörder när det kopplas till ”ledningssystem” och strategi. Dels kan man adressera det organisatoriska systemet som kan möjliggöra att affären kan växa eller i värsta fall begränsa affären. Det kan också handla om systematiskt arbetssätt som behöver införas för att styra mot de nya strategiska målen och dels kan det handla om att implementera system som stöttar processen affärsutvecklingen. För dig som ledare eller din ledningsgrupp kan det bli avgörande att kombinera organisatorisk utveckling, systematiskt arbetssätt och implementation av ledningssystem för att lyckas med strategiarbetet.

 

 

Från strategi till praktik

Stargate teamen fick prova på att etablera en första strategi för Limatvätten, Happy Homes, Malungshem och Vamas. Redovisningarna beskrev starkt engagerade team som började tydliggöra val av fokusområden inom respektive företag. Konkretiseringsgraden var så tydlig att vi fick en känsla av att det bara är att ”gå hem och genomför strategin i praktiken”😊.

 

Denna digitala modul har inte bara gett oss teoretisk kunskap, utan också konkreta verktyg och insikter som vi kan applicera i våra dagliga roller som ledare och som kan stärka samverkan i Malung-Sälenskommun. Med Modul 4 i ryggen ser vi nu fram emot modul 5 där vi kommer fördjupa oss i motivation, kommunikation, feedback och coaching.