Tillbaka till det fysiska mötet – Motivation, Kommunikation, Feedback och Coaching – Modul 5

Den 17:e – 18:e september samlades vi på Tällbergsgården igen, denna gång för Modul 5 i Stargate-programmet. Med en inspirerande miljö och energin av att ses fysiskt igen, fördjupade vi oss denna gång i teman som motivation, kommunikation, feedback och coaching.

Den här modulen handlade om att utforska och utveckla våra ledarskapsförmågor, både medvetna och omedvetna. Som ledare har vi ofta en stor påverkan på våra medarbetare, ibland utan att vi ens är medvetna om det. Det är därför viktigt att vi reflekterar över våra beteenden och ageranden för att förstå hur det påverkar andra och för att kunna utvecklas som ledare. Genom gruppövningar och diskussioner reflekterade vi över hur vår kommunikation och vårt sätt att ge feedback kan forma teamkulturen och påverka motivationen hos våra medarbetare.

 

Motivation

Motivation bidrar starkt till hur vi lyckas med de uppdrag vi ställs inför. När vi vet hur vi själva och våra kollegor inspireras kan vi också hjälpa varandra att skapa motivation över tid. Frågor som ställdes till oss: – Vad blir du motiverad av? – Vad inspireras du av? – Vad ska vara på plats för att du ska bli motiverad?

Ett centralt inslag under modulen var att vi utforskade vad motivation betyder och varje deltagare fick möjlighet att reflektera över sina personliga drivkrafter och vad som verkligen motiverar dem i deras vardag. Vi skrev ner dessa individuella motivationer och diskuterade hur de kan påverka vårt arbete och vårt ledarskap. Motivation är en nyckel till att höja både arbetsglädjen och sannolikheten för att uppnå ett bra resultat.

Gruppens egna drivkrafter visas på bilden nedan:

 

Vi diskuterade även de topp 5 motivationshöjarna, enligt Morgan McKinley:

1. Meningsfullt och utmanande arbete

2. Förbättra mitt liv

3. Beröm och bekräftelse

4. Lön och förmåner

5. Kultur

 

Att bli sedd med goda ögon är en stark motivationshöjare. Tydligt få veta att jag uppskattas för den jag är eller det jag gör skapar känslor – känslor som aldrig försvinner. Som ledare är en av mina huvuduppgifter att växa andra. Hur kopplar jag starka känslor genom feedback till utveckling av de individer jag leder?

Vi betonade vikten av att skapa trygghet i grupper där prestation förväntas, och att feedback på både beteende och prestation är avgörande för detta. Feedback bör alltid ges med goda intentioner, vara tydlig, ärlig och anpassad efter både mottagaren och situationen. Dessutom lyfte vi fram hur kroppsspråk spelar en viktig roll i hur feedback uppfattas.

När vi kommunicerar spelar inte bara orden vi säger en roll, utan även hur vi säger dem. Faktum är att ordens innehåll bara utgör 7 % av budskapet, medan betoning och tonläge står för 38 %, och hela 55 % kommuniceras genom kroppsspråk. Därför är det avgörande

att vara medveten om alla dessa faktorer för att säkerställa att vår kommunikation uppfattas korrekt.

Vi pratade också om att 80 % av konflikter beror på missförstånd, och hur bra feedback kan förbättra kommunikationen och minska dessa missförstånd. Genom att vara tydlig med både ord, tonläge, kroppsspråk och att visa värme i vårt bemötande kan vi säkerställa att vårt budskap når fram på rätt sätt, vilket skapar förutsättningar för en mer effektiv och konfliktfri kommunikation.

 

Vad är skillnaden på beröm, bekräftelse och feedback?

Vi utforskade hur beröm, bekräftelse och utvecklande feedback spelar en avgörande roll i att motivera och utveckla våra team. ”Om vi inte tydligt visar vår uppskattning genom beröm och feedback, vet inte våra medarbetare vad de gör bra eller vad de kan förbättra, och det skapar en osäkerhet. När de däremot vet vad som förväntas och vad de gör bra, bidrar det till trygghet och positiva känslor, vilket i sin tur ökar motivationen.

Beröm handlar om att erkänna en prestation, en bekräftelse ger en känsla av att vara sedd, och utvecklande feedback erbjuder givande vägledning till förbättring.

När vi ger beröm, bekräftelse och utvecklande feedback är det avgörande att vara ärlig, ha ett gott syfte och visa mod. Syftet måste alltid vara att främja utveckling och stärka medarbetarens självförtroende och prestationer.

 

Feedback och övning

Under en feedbackövning fick deltagarna ge varandra feedback en och en. Det blev en genuin och känslosam stund där vi inte bara upplevde hur starkt det kan vara att ta emot feedback, utan även insåg den djupa påverkan det har på oss själva att få ge feedback till någon annan. Ord som ”trygghet i gruppen”, ”glädjespridare”, ”klok”, ”inspirerande” och ”omtänksamhet” användes ofta och skapade en stark känsla av samhörighet. Det blev tydligt hur viktigt det är att vara ärlig, ha ett gott syfte och visa mod när man ger feedback.

 

Grupperna Coachar varandra

Vi fortsatte med att gå igenom vikten av coaching och betydelsen av att inte styra personen, utan istället låta denne själv tänka och komma fram till lösningar. Genom coaching hjälper vi till att motivera och inspirera, utan att ta över processen. Coaching handlar om att ställa rätt frågor som hjälper individen att reflektera och hitta sina egna

svar. Genom att ställa öppna och genomtänkta frågor kan coachen guida personen mot insikt och personlig utveckling.

Vi fördjupade oss även i: G.R.O.W-modellen

Goals… (Utmaning, tidsplan, argument, S.M.A.R.T)

Reality… (Hur ser verkligheten ut?)

Options… (Vilka andra alternativ finns?)

Willingness… (När? Hur? Vad kommer du att göra? Vill du det här?)

 

Deltagarna fick sedan göra en övning i mindre grupper om 3–4 personer, där de coachade varandra kring de projekt var och en har med sig in i Stargate-programmet.

 

Nästa steg

Modul 5 har inte bara försett oss med teoretisk kunskap, utan även gett oss praktiska verktyg och insikter som vi kan använda i vårt dagliga ledarskap. Dessa verktyg är dessutom viktiga för att stärka vår samverkan inom Malung-Sälens kommun. Med denna modul i ryggen ser vi nu fram emot Modul 6, där vi kommer att fördjupa oss i budgetering, målsättningar, nyckeltal samt aktiviteter och investeringar.